Jak wiadomo, wszystko co nas otacza na świecie posiada swoje ZALETY i WADY, tak samo jest właśnie z nauczaniem w formie e-learningu. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych zalet takiej formy przekazywania wiedzy (wady e-learningu opiszę w późniejszym terminie :) ).
OSZCZĘDNOŚĆ PIENIĘDZY - łatwo można się domyśleć, że szkolenia czy też zajęcia odbywające się w formach e-leraningowych wiążą się z oszczędnościami:
- nie ma konieczności wynajmowania sali czy też ośrodka szkoleniowego,
- brak problemów z zakwaterowaniem (w przypadku np. kilkudniowych szkoleń),
- oszczędność związana z dojazdem do miejsca gdzie odbywają się zajęcia,
- wyżywienie dla uczestników szkoleń i inne.
OSZCZĘDNOŚĆ CZASU - szkolenie może odbywać się w czasie, który będzie wygodny dla wszystkich jego uczestników. Osoby uczestniczące w szkoleniach nie muszą również tracić czasu na dojazdy.
MONITORING WYNIKÓW NAUCZANIA - wykładowcy mogą w bardzo prosty sposób sprawdzać
postępy w nauce uczestników zajęć oraz stopień przyswojonej wiedzy dzięki różnym sprawdzinom weryfikującym.
BRAK OGRANICZEŃ W ILOŚCI SZKOLONYCH OSÓB - nie ma podanej (z góry określonej) maksymalnej liczby osób, które mogą w danej chwili korzystać z dostępnych szkoleń internetowych.
ŁATWOŚĆ MODYFIKACJI TREŚCI I ICH NATYCHMIASTOWEJ DYSTRYBUCJI - wykładowca w łatwy sposób może zamieszczać w sieci zbiór przeróżnych materiałów, które studenci mogą sobie w łatwy sposób pobrać, wydrukować i wykorzystać do nauki. Jest to dużo szybszy sposób niż np. kserowanie materiałów, notatek itp.
POWTARZALNA JAKOŚĆ SZKOLEŃ - jeśli osobie prowadzącej szkolenie uda się dobrze przygotować jego treść, to takie szkolenie można wykorzystać/powtórzyć wiele razy dla różnych grup.
Bardzo trafnie przedstawione zalety e-learningu, oszczędność czasu i pieniędzy to główne zalety tego systemu i dlatego pewnie jest coraz więcej zwolenników tego systemu. Dodałbym jeszcze jedna zaletę mianowicie każdy kursant korzystając z e-learningu uczy się swoim własnym tempem. Na zajęciach często ilość informacji jest bardzo duża i część jest niezrozumiała dla studenta, natomiast w e-learningu kursant może w każdej chwili wrócić do treści, której nie zrozumiał i "przerobić" materiał jeszcze raz.
OdpowiedzUsuńBardzo trafne posty, pozdrawiam
W takim razie czemu e-learning jest tak rzadko stosowany w nauczaniu uniwersyteckim? Z tego co rozmawialem ze swoimi znajmomymi rowniez studiujacymi na ug(inne wydzialy) to nikt nie mial elearningu na tak rozwinietym poziomie jak my.
OdpowiedzUsuńSamuel wydaje mi się, że w większej części odpowiedź na Twoje pytanie jest bardzo prosta. Wykładowcy z innych wydziałów, którzy są specjalistami w innych dziedzinach niż informatyka nie daliby sobie rady z przeprowadzeniem wirtualnych zajęć, skoro czarną magią jest dla Nich podłączenie rzutnika pod komputer. Dla kadry z naszego wydziału, dla nas studentów informatycznego kierunku przeprowadzenie zajęć w formie elektronicznej to pestka, tak samo jak dla kadry i studentów wydziału chemii wykonanie doświadczenia na przeróżnych substancjach. Przy probówkach z kolorowymi płynami to my byśmy wymiękli ;)
OdpowiedzUsuńPorównanie przeprowadzenia zajęć w formie e-learningu z podłączeniem rzutnika bardzo mi się podoba no i niestety jest prawdziwe. Nie wszystkie zajęcia da się poprowadzić w formie e-learningowej. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o wykłady, to e-learning może się sprawdzać, ale jeśli mowa o ćwiczeniach lub laboratoriach - już nie jest tak kolorowo ;)
OdpowiedzUsuńJest jedna wada o której chciałabym tu napisać :)
OdpowiedzUsuńMam na myśli to (kolega wcześniej już wspomniał), że jest znacząca różnica między nauką poprzez internet, a na żywo. Wykładowca zawsze może wyjaśnić, bądz też powiedzieć coś innymi słowami tak, aby student zrozumiał. Może także powiedzieć coś językiem bardziej przystępnym. Z e-learningiem jest taki problem, że pomimo tego, że jest to oszczędność czasu a także pieniędzy (chociażby na dojazdy na uczelnie) to jednak w dużej mierze jest to samodzielna praca. Poza tym jednak fizyczne uczestniczenie z zajęciach jest również motywacją do nauki, czego niektóre osoby nie potrafią osiągnąć ucząc się samodzielnie :)
Zgadzam się z Tobą Kasiu, jednak jak widać po tytule, w poście który komentujesz omawiam same zalety e-learningu, a o wadach mam zamiar wspomnieć w późniejszym terminie. Jednak bardzo Ci dziękuję za tą uwagę i na pewno zostanie ona wykorzystana w poście opisujących te gorsze strony zajęć e-leraningowych.
OdpowiedzUsuńE-learning jest fantastyczną sprawą lecz ma jeden bardzo duży minus, brak kontroli mentora nad studentem. Mam wrażenie, że do nauczania e-learningowego musimy w Polsce jeszcze dojrzeć.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem e-learning nie jest rozwiązaniem idealnym. Posiada niewątpliwie wiele zalet ale również wad, które zostały wymienione powyżej. Osobiście popieram większość kwestii zwiazanych z e-learningiem. Jednak chciałabym by e-learning był na bieżąco modernizowany,by wciąż szukano najlepszych rozwiązań. Przypuszczam, że dzięki temu w przyszłości zyska większe grono zwolenników. Zgadzam się z moim przemówcą, że "do nauczania e-learningowego musimy w Polsce jeszcze dojrzeć".
OdpowiedzUsuńJa do zalet jeszcze dodam, że e-learning może być jedyną formą podniesienia kwalifikacji lub zdobycia wykształcenia przez osoby które nie mogą fizycznie uczęszczać do szkoły lub uczelni. Mam tu na myśli np. niepełnosprawne dzieci.
OdpowiedzUsuńUważam że e-learning jest bardzo dobrą alternatywą nauczania osób niepełnosprawnych. Z wiadomych przyczyn nie każdy może pozwolić sobie na codzienne dojazdy na uczelnie, szczególnie jeżeli jego zdolności ruchowe są ograniczone. Także nie każda placówka uczelniana jest wyposażona np. w windy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toteż e-learning zapewnia możliwość korzystanie z materiałów specjalnie przygotowanych przez osoby kompetentne, jak i wyrównuje szanse w zdobywaniu wiedzy.
OdpowiedzUsuń