niedziela, 20 marca 2011

Zalety e-learningu

Jak wiadomo, wszystko co nas otacza na świecie posiada swoje ZALETY i WADY, tak samo jest właśnie z nauczaniem w formie e-learningu. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych zalet takiej formy przekazywania wiedzy (wady e-learningu opiszę w późniejszym terminie :) ).

OSZCZĘDNOŚĆ PIENIĘDZY - łatwo można się domyśleć, że szkolenia czy też zajęcia odbywające się w formach e-leraningowych wiążą się z oszczędnościami:
- nie ma konieczności wynajmowania sali czy też ośrodka szkoleniowego,
- brak problemów z zakwaterowaniem (w przypadku np. kilkudniowych szkoleń),
- oszczędność związana z dojazdem do miejsca gdzie odbywają się zajęcia,
- wyżywienie dla uczestników szkoleń i inne.


OSZCZĘDNOŚĆ CZASU - szkolenie może odbywać się w czasie, który będzie wygodny dla wszystkich jego uczestników. Osoby uczestniczące w szkoleniach nie muszą również tracić czasu na dojazdy.

MONITORING WYNIKÓW NAUCZANIA - wykładowcy mogą w bardzo prosty sposób sprawdzać
postępy w nauce uczestników zajęć oraz stopień przyswojonej wiedzy dzięki różnym sprawdzinom weryfikującym.

BRAK OGRANICZEŃ W ILOŚCI SZKOLONYCH OSÓB - nie ma podanej (z góry określonej) maksymalnej liczby osób, które mogą w danej chwili korzystać z dostępnych szkoleń internetowych.

ŁATWOŚĆ MODYFIKACJI TREŚCI I ICH NATYCHMIASTOWEJ DYSTRYBUCJI - wykładowca w łatwy sposób może zamieszczać w sieci zbiór przeróżnych materiałów, które studenci mogą sobie w łatwy sposób pobrać, wydrukować i wykorzystać do nauki. Jest to dużo szybszy sposób niż np. kserowanie materiałów, notatek itp.

POWTARZALNA JAKOŚĆ SZKOLEŃ - jeśli osobie prowadzącej szkolenie uda się dobrze przygotować jego treść, to takie szkolenie można wykorzystać/powtórzyć wiele razy dla różnych grup.

10 komentarzy:

  1. Bardzo trafnie przedstawione zalety e-learningu, oszczędność czasu i pieniędzy to główne zalety tego systemu i dlatego pewnie jest coraz więcej zwolenników tego systemu. Dodałbym jeszcze jedna zaletę mianowicie każdy kursant korzystając z e-learningu uczy się swoim własnym tempem. Na zajęciach często ilość informacji jest bardzo duża i część jest niezrozumiała dla studenta, natomiast w e-learningu kursant może w każdej chwili wrócić do treści, której nie zrozumiał i "przerobić" materiał jeszcze raz.
    Bardzo trafne posty, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. W takim razie czemu e-learning jest tak rzadko stosowany w nauczaniu uniwersyteckim? Z tego co rozmawialem ze swoimi znajmomymi rowniez studiujacymi na ug(inne wydzialy) to nikt nie mial elearningu na tak rozwinietym poziomie jak my.

    OdpowiedzUsuń
  3. Samuel wydaje mi się, że w większej części odpowiedź na Twoje pytanie jest bardzo prosta. Wykładowcy z innych wydziałów, którzy są specjalistami w innych dziedzinach niż informatyka nie daliby sobie rady z przeprowadzeniem wirtualnych zajęć, skoro czarną magią jest dla Nich podłączenie rzutnika pod komputer. Dla kadry z naszego wydziału, dla nas studentów informatycznego kierunku przeprowadzenie zajęć w formie elektronicznej to pestka, tak samo jak dla kadry i studentów wydziału chemii wykonanie doświadczenia na przeróżnych substancjach. Przy probówkach z kolorowymi płynami to my byśmy wymiękli ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Porównanie przeprowadzenia zajęć w formie e-learningu z podłączeniem rzutnika bardzo mi się podoba no i niestety jest prawdziwe. Nie wszystkie zajęcia da się poprowadzić w formie e-learningowej. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o wykłady, to e-learning może się sprawdzać, ale jeśli mowa o ćwiczeniach lub laboratoriach - już nie jest tak kolorowo ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest jedna wada o której chciałabym tu napisać :)
    Mam na myśli to (kolega wcześniej już wspomniał), że jest znacząca różnica między nauką poprzez internet, a na żywo. Wykładowca zawsze może wyjaśnić, bądz też powiedzieć coś innymi słowami tak, aby student zrozumiał. Może także powiedzieć coś językiem bardziej przystępnym. Z e-learningiem jest taki problem, że pomimo tego, że jest to oszczędność czasu a także pieniędzy (chociażby na dojazdy na uczelnie) to jednak w dużej mierze jest to samodzielna praca. Poza tym jednak fizyczne uczestniczenie z zajęciach jest również motywacją do nauki, czego niektóre osoby nie potrafią osiągnąć ucząc się samodzielnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się z Tobą Kasiu, jednak jak widać po tytule, w poście który komentujesz omawiam same zalety e-learningu, a o wadach mam zamiar wspomnieć w późniejszym terminie. Jednak bardzo Ci dziękuję za tą uwagę i na pewno zostanie ona wykorzystana w poście opisujących te gorsze strony zajęć e-leraningowych.

    OdpowiedzUsuń
  7. E-learning jest fantastyczną sprawą lecz ma jeden bardzo duży minus, brak kontroli mentora nad studentem. Mam wrażenie, że do nauczania e-learningowego musimy w Polsce jeszcze dojrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Moim zdaniem e-learning nie jest rozwiązaniem idealnym. Posiada niewątpliwie wiele zalet ale również wad, które zostały wymienione powyżej. Osobiście popieram większość kwestii zwiazanych z e-learningiem. Jednak chciałabym by e-learning był na bieżąco modernizowany,by wciąż szukano najlepszych rozwiązań. Przypuszczam, że dzięki temu w przyszłości zyska większe grono zwolenników. Zgadzam się z moim przemówcą, że "do nauczania e-learningowego musimy w Polsce jeszcze dojrzeć".

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja do zalet jeszcze dodam, że e-learning może być jedyną formą podniesienia kwalifikacji lub zdobycia wykształcenia przez osoby które nie mogą fizycznie uczęszczać do szkoły lub uczelni. Mam tu na myśli np. niepełnosprawne dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uważam że e-learning jest bardzo dobrą alternatywą nauczania osób niepełnosprawnych. Z wiadomych przyczyn nie każdy może pozwolić sobie na codzienne dojazdy na uczelnie, szczególnie jeżeli jego zdolności ruchowe są ograniczone. Także nie każda placówka uczelniana jest wyposażona np. w windy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toteż e-learning zapewnia możliwość korzystanie z materiałów specjalnie przygotowanych przez osoby kompetentne, jak i wyrównuje szanse w zdobywaniu wiedzy.

    OdpowiedzUsuń