wtorek, 15 marca 2011

E-learning a tradycyjne zajęcia...

Czym różni się nauczanie e-learningowe od tradycyjnych zajęć w klasie?

Różnic można wymienić naprawdę dużo. Jedną z podstawowych jest forma i sposób kontaktu pomiędzy np. studentami a wykładowcą prowadzącym zajęcia. E-learning akademicki wszystkich uczestników danego procesu dydaktycznego najczęściej realizowany jest za pośrednictwem internetu, a co za tym idzie jego filozofia powinna być oparta o filozofię sieci.



Jak wiadomo internet to głównie bardzo wygodne i bardzo szybkie narzędzie komunikacji w wielu różnych formach. Poczynając od poczty elektronicznej czy grupy dyskusyjnej, a na czatach, audio- i wideokonferencjach odbywających się w czasie rzeczywistym kończąc. Mimo tego, że forma porozumiewania się z możliwością kontaktu wzrokowego i dźwiękowego bardzo się rozwija i posiada coraz
więcej swoich zwolenników i sympatyków, to jednak forma oparta o słynne np. Gadu-Gadu (forma tekstowa) jest nadal najpopularniejszym przykładem komunikacji internetowej.

Drugą bardzo ważną różnicą tych dwóch form nauczania jest organizacja i czas nauki. Zajęcia, które odbywają się za pośrednictwem internetu nie muszą odbywać się o ściśle określonych godzinach w danym dniu, tak jak jest to w przypadku tradycyjnych zajęć dydaktycznych. Nie ma problemu z rezerwacją sali, gdyż każdy uczestnik zajęć może siedzieć sobie wygodnie w domu i komunikować się z resztą uczestników za pośrednictwem internetu. I tak jak zajęcia tradycyjne odbywają się tylko w określonych terminach, tak zajęcia e-learningowe trwają cały semestr bez przerwy. Prowadzący sam ustala rytm takich zajęć określając harmonogram zajęć na cały semestr z góry. Z reguły uczestnik takich zajęć pracuje w swoim tempie, we  własnym wymiarze czasowym, bez obowiązku realizacji zadań i udziału w dyskusji w tym samym czasie co reszta uczestników danego kursu.

Trzecią różnicą jaką można wymienić jest związana ze skalą wizualizacji treści dydaktycznych jak również jej dostępnością. Podczas tradycyjnych zajęć odbywających się w sali dydaktycznej prowadzący może pokazać studentom jakąś symulację, film, przedstawić na tablicy jakiś model jak również przeprowadzić jakiś konkretny eksperyment na oczach uczestników zajęć. Tu jednak nie ma pewności, że każdy ze studentów takich zajęć będzie w danej chwili w stanie zapamiętać dany przekaz. Podczas zajęć e-learningowych wykładowca posiada możliwość udostępniania różnych multimediów, materiałów dydaktycznych, które były przedstawiane na zajęciach, co umożliwia wielokrotnie powtarzaną interakcję uczestnika z określonymi materiałami dydaktycznymi udostępnionymi i przygotowanymi przez prowadzącego.

4 komentarze:

  1. Moim zdaniem nie możemy zapominać o wysokiej skuteczność zastosowania e-learningu dzięki dużej elastyczności czasu poświęcanego na naukę osiąga się wyjątkowe efekty – czynniki zewnętrzne takie jak pogoda, czy hałas nie mają żadnego wpływu. Odpowiednio przygotowane kursy gwarantują, że student będzie otrzymywał zakres informacji, jaki jest wymagany. Dodatkowo atrakcyjna forma przekazu, w postaci filmów, wideokonferencji, interaktywnych ćwiczeń ułatwia zapamiętywanie przerabianego materiału.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak jak w przytoczonym cytacie w poście pierwszym, elearning to kolejna, nowa i bardzo interesująca forma zdobywania wiedzy. Jej rozszerzanie multimedialnej strony może przynieść naprawdę zaskakujące efekty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Koledzy powyżej prezentują bardzo entuzjastyczne podejście do e-learningu. Spoglądacie na niego z perspektywy uczestników. Podzielam wasz entuzjazm. Chciałbym jednak zauważyć korzyści płynące z e-learningu również dla prowadzących zajęcia. Początkowo przygotowanie takiego kursu w atrakcyjnej formie zajmuje bardzo dużo czasu jednak później może być w bardzo łatwy sposób uaktualniany. Zalety e-learningu takie jak elastyczność czasu "prowadzenia" zajęć jest równie ważne dla studenta jak i wykładowcy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Większość firm idzie na "łatwiznę" i szkolenia e-learnigowe robi za pomocą samego maila, zadań na stronie. Owszem tak można, i w tym przypadku się zgodzę - w temacie jakości to strata czasu i pieniędzy.
    Jednak są tez takie szkolenia - i tu chcę przełamać stereotyp - które pozwalają całkowicie zrealizować cel szkoleń z tematyki jakościowej.
    Są to szkolenia, których podstawą jest komunikacja przez portale i komunikatory, które pozwalają na bezpośredni kontakt z prowadzącym.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń